Biografie dr. Jaap van Ginneken

Lees meer over dr. Jaap van Ginneken

Dr. Jaap van Ginneken, geboren op 8 september 1943 te Hilversum, is een boeiende spreker en ervaren schrijver over communicatie en organisatie.

Hij studeerde sociale psychologie, promoveerde cum laude op massapsychologie, was o.m. lang als part-time associate professor verbonden aan de Sectie Publieksstudies van de Afdeling Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam. Is inmiddels auteur van 23 volledig eigen boeken, academisch en populair, in Nederlands en Engels, die bij publicatie regelmatig veel media-aandacht krijgen. Hij pendelt tegenwoordig op en neer vanuit zijn woonplaats bij Nice, o.a. voor presentaties over prikkelende onderwerpen als de volgende.

2013/14: Verleidingen aan de top – De psychologie van de macht. (Engelse vertaling: Hubris). Volgens nieuwe ontdekkingen treden er vaak geheimzinnige veranderingen op in de hormoonhuishouding en het brein van mensen die de top naderen of er lang blijven, waardoor ze in verschillende domeinen onnodige risico’s nemen. Hoe kunnen trainingen hen daar beter alert op maken?

 

2012/13: Het enthousiasmevirus – Hoe gevoelens zich explosief verspreiden nu iedereen on-line is. (Engelse vertaling: Mood contagion). Mensen in werkteams en grotere organisaties kunnen elkaar aansteken, net als in markten en de publieke opinie. De allernieuwste technieken versterken die raadselachtige neigingen steeds verder. Hoe kunnen interne en externe communicatie daarop inspelen?

2010: Gek met geld – Over financiële psychologie. Spaarders en beleggers denken meestal dat ze een rationele afweging maken van verwachte winsten en verliezen, maar die worden juist doorkruist door onbegrepen emoties en grove mispercepties. Wat moeten publiek en financiële dienstverleners daarover  dringend leren?

2009: De kracht van de zwerm – Zelfsturing in de organisatie. We blijven vaak hangen in achterhaalde vormen van hiërarchie en conformisme. Hoe kunnen we concrete inspiraties voor radicaal andere vormen van coördinatie, communicatie en innovatie vinden: door de ladder van de evolutie af te dalen naar het fascinerende gedrag van vogelzwermen en vissenscholen, bijenkorven en mierennesten?

Spreker

De lezing van dr. Jaap van Ginneken gaat over 'Verrassende en onvermoede kanten van leidinggevenden en samenwerken, bij burgers en klanten'.

Profiel van spreker Jaap van Ginneken

Prijs indicatie:

Het tarief voor een lezing door Jaap van Ginneken is: Op aanvraag

Onderwerpen:

Leiderschap & Strategie Communicatie Wetenschap Social media Marketing Financieel Overheid & politiek Management Columnisten Psychologie
 

Inzetbaarheid: