Biografie Jan Jonker

Lees meer over Jan Jonker

Prof. dr. Jan Jonker, Hoogleraar Duurzaam Ondernemen, werkt aan de Nijmegen School of Management van de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij richt zich op de vraag hoe je 'duurzaamheid' in bakstenen en boterkoekjes en dus in bedrijven krijgt. Hij is o.a. auteur van de 'groene' bestseller 'Duurzaam Denken Doen'.

In 2012 initieerde hij onderzoek naar 'Nieuwe Business Modellen' (NBM's). In 2013 werkte hij hij met ruim dertig onderzoekers in twaalf landen aan een Nederlands en Europees vervolg op dit onderzoek in tien landen (zie: www.nieuwebusinessmodellen.info).

Op 1 februari 2013 verscheen een nieuw boek onder zijn redactie 'Werken aan de WEconomy'. Hij is te typeren als een kritische optimist met een neiging tot betrokken activisme. Wat hem betreft is werken aan duurzaamheid de organisatie- en veranderkundige opgave van deze tijd.

Zijn laatst verschenen boek Nieuwe Business Modellen (2014) biedt een leidraad om te komen tot een volwaardig alternatief voor conventionele business modellen. Iedereen kan hiermee aan de slag om zelf een NBM op te zetten of aan te scherpen, zodat duurzame initiatieven wel succesvol van de grond komen. Het boek biedt achtergrondinformatie, een scala aan voorbeelden, tips en checklists.

Jan Jonker