Biografie Drs. Wouter de Vries jr.

Lees meer over Drs. Wouter de Vries jr.

Wouter de Vries jr is een belangrijk auteur en docent aan de Vrije Universiteit te Amsterdam op het gebied van Dienstenmarketing. Daarnaast staan op zijn CV de beroepen als houthakker, kibboets vrijwilliger en straatveger. Dit waren niet beroepen van een week maar Wouter de Vries is hier ongeveer 10 jaar werkzaam in geweest, vol passie en idealisme.

“In mijn twintiger jaren kon ik alleen maar denken in termen van vrijheid en blijheid. Een soort Born-to-run euforie. Veel gereisd, hard gewerkt en tussendoor een volstrekt oninteressante studie Economie gedaan. Dat leefde toen nog helemaal niet bij mij. Ik was gewoon rood, idealistisch en recalcitrant. Een mooie tijd”.

Sinds 1992 doceert Wouter de Vries jr. het vak Dienstenmarketing aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Daarnaast doceert hij als gastdocent met regelmaat aan universiteiten in Duitsland, Italië en Rusland. De colleges Dienstenmanagement zijn voor Wouter de Vries jr. als het ware thuiswedstrijden, want de combinatie Amsterdam + Dienstenmarketing is hem op het lijf geschreven.

Van zijn hand zijn inmiddels achttien boeken en vele artikelen verschenen op het gebied van onder andere dienstenmarketing, kwaliteitsperceptie, job involvement, balanced scorecard, marktoriëntatie en marktgerichtheid. De meest bekende titels zijn:

- Blauwe Bananen, De Vries jr. & Van Rossum
- Essentie van Dienstenmarketingmanagement, De Vries jr. & Borchert
- Strategie voor dienstverleners, De Vries jr., Dekker & Hylkema
- Dienstenmarketing Management, De Vries jr. & Piet J.C. van Helsdingen

De toevoeging junior gebruikt hij altijd consequent omdat het volgens hem één van de weinige titels is die een mens zelf nooit meer kan behalen. Je bent het of je wordt het nooit.

Dagvoorzitter, gastspreker, trainer of discussieleider
Wouter de Vries jr. verzorgt jaarlijks op zijn vakgebied tal van lezingen en (in-home) trainingen voor zowel commerciële dienstverleners als de overheid. Zijn lezing wordt gekenmerkt door “kritiek met een glimlach”, hij durft te zeggen waar het op staat en weet daarmee zijn publiek te boeien. “Een geintje (op zijn Amsterdams) moet zeker kunnen!”

Door zijn interactieve manier van presenteren zet hij zijn publiek vaak op het verkeerde been. Hij snijdt thema’s aan die in bijna elke managementomgeving relevant zijn.

Wouter de Vries jr.