Biografie Yolanda Eijgenstein

Lees meer over Yolanda Eijgenstein

Yolanda Eijgenstein werd geboren op 12 maart 1966 in de VS. In Frankrijk verdiepte ze zich in filosofie, literatuur en theaterwetenschappen. Vervolgens verhuisde ze naar  Gent om reclame, marketing en psychologie te studeren. Daarna leefde ze in Spanje om vervolgens naar New York te verhuizen en onderzoek te doen naar klantenbinding door middel van direct marketing. 

Op 24-jarige leeftijd richtte Eijgenstein haar eerste eigen bedrijf Wie Mailt Wat? op. 

Dat dit bedrijf landelijke erkenning kreeg is niet haar enige succes. In ‘91 werd zij uitgeroepen tot Commerciële Communicatievrouw van het Jaar. In ‘93 kreeg zij in Toronto tot tweemaal toe de hoogste internationale onderscheidingen voor de meest innovatieve en creatieve marketing campagne ter wereld. In datzelfde jaar en in ‘94 werd zij Direct Marketeer van het Jaar en vervolgens werd ze ook nog eens Reclamevrouw van het Jaar. Als klap op de vuurpijl werd ze in ‘97 benoemd tot Zakenvrouw van het Jaar.

Eind ‘95 aanvaardde Yolanda de functie van  algemeen directeur en  directie-voorzitter van een van de top 10 reclameadviesbureaus in Nederland.

Ze schreef eind 1998 de management bestseller ‘Happy Worker’, hoe je met oprechte aandacht en open communicatie een plezierig bedrijfsklimaat schept’. 

Datzelfde jaar zette ze een tweede bedrijf op: Why Company. Dit bedrijf is met een aantal vaste consultants, psychologen en organisatieadviseurs al meer dan 17 jaar gespecialiseerd in leiderschap-issues en organisatie transformatie. Expertise in het faciliteren van groepsdynamische processen bij stroef lopende of vastgelopen overlegstructuren binnen organisaties. Met nadruk op effectieve besluitvormingsprocessen. 

In 2001 opent de eerste Iederwijsschool haar deuren. Yolanda is mede oprichter en de school komt veelvuldig in het nieuws. Een school waar kinderen kunnen leren wat zij belangrijk vinden in samenwerking met de leerkracht. Omdat Iederwijs een snaar raakt ontstaat er ongepland een landelijke beweging van Iederwijsscholen.
Inspectie, ministerie en onderwijsveld buitelen over elkaar. In 15 jaar tijd is er veel veranderd ten opzichte van innovatief onderwijs. Waar Iederwijs in 2001 werd bedreigd met politie optreden als ze haar deuren zou openen, schrijft de wethouder van Amsterdam anno 2015 een prijsvraag uit voor de meest innovatieve schoolconcepten. Meer dan 120 initiatieven/start ups/scholen reageren hierop. 

In 2003 werd ze uitgeroepen door Management Team, Nederlands grootste business blad tot een van de belangrijkste trendsetters en smaakmakers van de afgelopen 25 jaar.

Yolanda stond lange tijd als enige vrouw in de Top 100 van meest gevraagde sprekers in Nederland. Ze wordt frequent gevraagd als spreker, dagvoorzitter of facilitator bij management-bijeenkomsten, kick-off meetings en seminars in verband met haar spraakmakende en inspirerende kijk op zaken die ze op kleurrijke en verfrissende wijze presenteert. 

Na 6 jaar lang als voorzitter van de Raad van Toezicht van Fair Trade Organisatie energie te hebben gestoken in het overtuigen van de grote supermarktketens om meer faire producten in het assortiment op te nemen, wilde ze dit ook bewerkstelligen bij de grote nonfood retailers van het land, waar het denken over duurzaamheid en winstgevendheid nog op een laag pitje stond. Eind 2009 werd het verzamelconcept MiYu Magic Stones genomineerd voor Speelgoed van het Jaar.

In 2010 werd ze gevraagd om voorzitter de worden van MasterPeace. Een wereldwijde organisatie die d.m.v. muziek, kunst en dialoog jonge mensen betrekt bij het voorkomen van conflicten in het land zelf. In nog geen 5 jaar tijd zijn er 46 MasterPeace Clubs in 32 landen. 

Momenteel gaat er veel aandacht naar het verder professionaliseren en verbreden van TEDxEducation. Omdat Yolanda gelooft dat het huidige onderwijs beter moet voorbereiden op de vragen vanuit de arbeidsmarkt en omdat educatie en learning niet beperkt blijft tot de schooltijd. Integendeel. Ieder mens leert zijn hele leven lang. Elke dag weer.
Mede vanwege haar overtuiging dat leren nooit op houdt, maar juist belangrijker wordt naarmate je invloed als leidinggevende toeneemt heeft ze in 2015 toegezegd plaats te nemen in de Raad van Toezicht van opleidings instituut De Baak/VNO-NCW.

 

In haar vrije tijd tekent ze veel. Vooral pasteltekeningen, met vrolijke, felle kleuren worden gewaardeerd door de liefhebbers van haar werk. De tekeningen in haar presentaties en boeken zijn vaak van haar eigen hand. Als ze de tijd kan vinden...

Yolanda Eijgenstein

  • Voorzitter Raad van Toezicht van Fair Trade Organisatie
  • Reclamevrouw van het jaar 1994
  • Direct Marketeer van het Jaar 1996
  • Zakenvrouw van het jaar 1997
  • Uitgeroepen tot een van de belangrijkste smaakmakers van de afgelopen 25 jaar
  • Voorzitter Raad van Bestuur MasterPeace
  • Comité van Aanbeveling IEDP
  • Bestuurslid Stichting Jenaplan