Applaus is goed; resultaat is beter.

02-03-2015     Emiel Bax

Het is de tweede keer dat ik Mario Bierkens spreek. En ook nu weer op de Week van de Ondernemer. De organisatie van de WvdO boekt hem maar wát graag. Mensen die Mario's lezingen bijwonen zijn altijd enthousiast. Enthousiasme waar dan ook vaak een afspraak uit voort komt. 'Om eens langs te komen.' Want Mario Bierkens spreekt niet alleen van veranderingen; hij brengt ze ook teweeg. In ondernemingen van allerlei aard; tot op het hoogste niveau.

Mario Bierkens is een echte Brabander: komt uit Roosendaal, is een familieman, goedlachs, levensgenieter en een Draufgänger; eentje die de mouwen opstroopt als er aangepakt moet worden. Hij heeft van oorsprong een onderwijskundige achtergrond, maar zag zichzelf niet voor de klas staan. Hij wilde dingen realiseren. Na een MBA-opleiding dacht hij: 'ik stap de grote mensenwereld in. Ik ga iets teweeg brengen. Dát ga ik doen!'

'Ik heb dat een jaar of 10 gedaan als professioneel trainer. Vaardigheden trainen. Maar daar constateerde ik dat je vaak schijngeluk creëert. In sessies waarin "Iedereen blij" leek, maar waarna alles bleef zoals het was. Toen dacht ik: ik wil écht verschil kunnen maken. Ambitie omzetten in verbetering. Duurzame verbetering; hoe kun je je eigen gedrag en dat van medewerkers veranderen. En dat doe ik nu al 9 jaar met mijn eigen bedrijf Intenza, dat ik met 3 anderen heb opgericht. En wat intussen een gezond en goed groeiend bedrijf is.

Applaus als brandstof

'Mijn benzine is applaus. Maar waar het me werkelijk om gaat is mensen in beweging te krijgen. Ik wil dat ze bij het horen van mijn presentaties, in staat zijn om snel resultaten te boeken. Door hun enthousiasme om te zetten in succes. 'Is een presentatie een vorm van entertainment? (EB) 'Wel vind ik dat je in een presentatie, van drie kwartier of een uur, mensen op een leuke manier moet entertainen. Dat ze het gevoel krijgen dat hun tijd een zinvolle investering was. Wat ik al zei: dat ze met hun enthousiasme aan de slag gaan. Mijn woorden omzetten in daden.'

Bij Intenza gaat het om resultaat

'De aanpak die ik hanteer is gebaseerd op het wetenschappelijk onderzoek van Ben Tiggelaar: 5% is bewust en 95% is onbewust gedrag. En een presentatie is een 5% moment, een bewust ingepland leermoment. Dat kan inspirerend zijn en je kan er blij van worden, maar het verandert niks. Verander-management begint bij het management zelf. Welk gedrag vertonen zij, waar men op de werkvloer een voorbeeld aan kan nemen? Gedrag dat van reactief naar proactief moet om doelen te kunnen bereiken, begint bij proactieve aansturing. 80% van de overleggen gaan over wat al geweest is: 'hoe hebben we dat ook alweer gedaan.' Zoals we weten 'bieden in het verleden behaalde successen geen garantie voor de toekomst.'Maar je moet wel naar die toekomst durven kijken. En het hebben over de realisatie van morgen, in plaats van over de status van gisteren.'

Elk model leidt tot schijngeluk, zelfs een fotomodel

'Ik heb heel veel wetenschappelijke kennis van management- en veranderingsprocessen. Ik heb er ook boeken over geschreven. Maar toch gebruik ik die voorbeeldmodellen niet. Je overtuigt ondernemers en werknemers meer met praktische voorbeelden met bewezen resultaten, dan met mooie modellen. Elk model leidt tot schijngeluk, zelfs een fotomodel.' Ik ontkom er niet aan om te valideren wat ik roep met de betaamde concepten en modellen, maar daarna gebruik ik ze niet meer.'

Praktische oplossingen bedenk je vooral als je d'r voor staat

'Ik heb 100 keer opgetreden bij borrels, bijeenkomsten, op mijn werk en in achterafzaaltjes. Om het spreken in het openbaar te oefenen. Twee jaar lang elke week voor niets ervaring opdoen. Hoe ik me kan verbeteren. Hoe het publiek reageert. Daarbij ook hoe het werkt met de techniek. Want daar gaat het nogal eens mis. Ja en als de techniek je in de steek laat, wat doe je dan? Praktische oplossingen komen dan, wanneer een situatie je ertoe noopt. Vooral dan geldt: oplossing bedenken, de mouwen opstropen en aanpakken.'

Contact Het Sprekersburo

Postbus 32
8250 AA Dronten

Het Sprekersburo Amsterdam

Prof. J.H. Bavincklaan 2-4
1183 AT Amstelveen
T. +31 (0)20 - 637 02 66

Het Sprekersburo Dronten

De Dieze 34e
8253 PS Dronten
T. +31 (0)321 - 317 121