Biografie
Biografie van Aad Ouborg: alles wat je moet weten over deze spreker
Een penthouse in Marbella als inzet van een marketingactie. Een eigen Princess Model of the World- verkiezing om zo een korps representatieve ambassadeurs te selecteren. Een nieuwe beautylijn in samenspraak met topontwerper Philip Starck én circus Renz in 'leven' houden. Het zijn enkele wapenfeiten van Aad Ouborg.
Entertainen
"Ga niet stil zitten. Ondernemen vraagt om een actieve opstelling. Je moet de consument entertainen. Af en toe mag je ook wel eens iets geks doen. Ik neem soms zelf de microfoon ter hand en zing wat. Dat vinden mensen leuk en ook op die manier geef je je bedrijf een eigen, uniek, gezicht. Bedrijven met een eigen gezicht gaan honderd keer sneller door dan bedrijven die geen uitstraling hebben. Maar je moet ook na willen denken. Succes komt niet vanzelf daar moet je wat voor doen." Ouborg geeft aan dat acties en marketingplannen allemaal in eigen Princess-huis aan de Baronielaan worden ontwikkeld. "Dat stamt nog uit de tijd dat we geen geld hadden en zelf wel creatief moesten zijn. Nu zouden we die diensten in kunnen kopen maar dat doen we niet. We moeten zelf blijven nadenken want dat is nu de sleutel tot succes."
De beurs?
Hij zet vraagtekens bij de fluctuerende beurs. "Ik snap niet dat koersen in zo'n korte tijd zo enorm op en neer kunnen gaan. Ik denk dat het vooral een psychische oorzaak heeft. Iedereen kijkt naar iedereen. Gaat het dan zo slecht? Het leven is zo'n vier procent duurder geworden maar mensen blijven hetzelfde uitgeven. Geef jij minder uit? Laat ze maar lekker doen op de beurs, dat is goed voor ons." Uitgaan van eigen kracht, creatief denken en veel enthousiasme hebben Princess geen windeieren gelegd. Het bedrijf is actief in 65 landen en genereert een jaaromzet in huishoudelijke apparatuur en beautyproducten van zo'n 60 miljoen euro. "Zonder Amerika", vult Ouborg aan.
Durf!
Uiteraard sluit Ouborg zijn ogen niet voor de huidige economische ontwikkelingen. Ook hij signaleert dat in West-Brabant bedrijven sluiten en dat het met een aantal bedrijven wat minder gaat. "Het is relatief nog een kleine groep. Gelukkig maar. Ook al gaat het minder: blijf inventief. Wil je in de toekomst scoren dan moet je nu extra hard aanpakken. Juist wat mindere economische tijden bieden ondernemers kansen. Durf te ondernemen en durf ook na te denken."
Verre Oosten
Ouborg krijgt met zijn Princess het Verre Oosten steeds meer in zijn greep. Naast Breda heeft Princess een hoofdkantoor in Hongkong. In Shanghai is onlangs een inkoopkantoor geopend. Eventueel willen we dit jaar een winkel in Singapore openen, met een soortgelijke uitstraling zoals de winkels van Cartier, waar luxe Princess-producten zullen worden verkocht. "Ze zijn er gek op westerse producten", heeft Ouborg al ontdekt. Een belangrijke stap in die immense markt hoopt Ouborg half oktober te zetten tijdens de Electronic Fair in Hongkong. Het SARS-ziekteprobleem is in dat kader een streep door de rekening. Hij overweegt vooralsnog niet de activiteiten in Hongkong te stoppen. Op verantwoorde wijze doorgaan en kijken hoe het zich ontwikkeld, lijkt het advies.
Ook in Europa verwacht Ouborg nog een groei van de belangstelling voor de Princess-producten. "Mensen worden thuis steeds actiever. Misschien een vorm van bezuiniging of zoeken ze gezelligheid? Met de nieuwe funcoocking-set speelt Princess daar gevat op in. Creatief denken is immers het advies.