Biografie van Kim Jansen
Kim Jansen (1980) groeide op in Arnhem als dochter van ouders uit de Babyboomgeneratie. Al vroeg raakte ze gefascineerd door hoe mensen samenwerken, communiceren en elkaar beïnvloeden. Deze interesse bracht haar naar de studie Sociale Psychologie, waar ze zich verdiepte in gedrag, groepsdynamiek en de kracht van perceptie.
Na haar studie werkte Kim jarenlang op het snijvlak van HR, onderzoek en training, waar ze zowel individuen als organisaties begeleidde bij veranderingsprocessen. In die periode ontdekte ze haar grote passie: de manier waarop generaties elkaar versterken – of juist in de weg zitten – op de werkvloer. Wat begon bij een fascinatie voor Millennials, groeide uit tot een brede expertise in Generatiemanagement.
In 2014 besloot Kim haar eigen pad te volgen en startte ze Generations at Work. Met dit bureau helpt ze organisaties om generaties niet als tegenstellingen te zien, maar als waardevolle bronnen van kennis, energie en innovatie. Haar overtuiging: een generatie-inclusieve organisatie is de sleutel tot toekomstbestendigheid. Inmiddels heeft ze honderden organisaties geholpen, variërend van Rabobank tot overheidsinstellingen en van MKB-bedrijven tot onderwijsorganisaties.
Kim staat bekend om haar energieke en interactieve stijl. Of het nu gaat om een keynote voor honderden mensen of een masterclass voor een klein team: ze weet de zaal te betrekken, te prikkelen en in beweging te zetten. Humor, herkenbare voorbeelden en direct toepasbare handvatten zijn haar handelsmerk. Het gaat haar nooit alleen om inzicht, maar juist om de vraag: “Wat kun je morgen al anders doen?”
In 2024 verscheen haar boek Het Generatie-effect. Daarin laat Kim zien hoe organisaties en leiders praktisch aan de slag kunnen met de verschillen én overeenkomsten tussen Babyboomers, Generatie X, Millennials en Generatie Z. Vooral die laatste groep – Generatie Z – staat momenteel volop in de belangstelling en vormt een belangrijk deel van haar lezingen en trainingen.
Naast haar werk als spreker en trainer schrijft Kim regelmatig artikelen en opiniestukken over generaties, werk en maatschappij. Haar bijdragen verschenen o.a. in landelijke media en vakbladen. Ook deelt ze haar inzichten via social media, waar ze een groeiende community van professionals en HR-leiders inspireert.
Wat Kim uniek maakt, is haar vermogen om theorie en praktijk moeiteloos te verbinden. Ze weet complexe vraagstukken terug te brengen tot de kern en geeft organisaties concrete tools om generatiediversiteit in hun voordeel te laten werken. Daarmee draagt ze bij aan wendbare, inclusieve en toekomstbestendige organisaties – waar elke generatie tot zijn recht komt.