Biografie
Biografie van Karl Raats: alles wat je moet weten over deze spreker
Karl Raats: ‘Je bent niet creatief. Je doet creatief. 84% van de mensen in organisaties gebruikt hun creatieve kracht nauwelijks of helemaal niet. Dat schreeuwt om verzet. Karl Raats weet precies hoe jij je creatieve brein kunt activeren om nieuwe ideeën te creëren. Maar hoe maak je van die ideeën een succesvolle oplossing? Karl Raats geef je vijf tips zodat jij die frisse blik creëert die je massa’s nieuwe mogelijkheden brengt.
1. Kom achter je waardeloze waarheden
Je waardeloze waarheid is de waarheid waar je niets mee kunt, waar je niets aan hebt. Bijvoorbeeld dat de bus van Lijn 5 altijd te laat is. Voegt deze waarheid iets toe? Nee? Ga er even over kneuteren voor de therapeutische verwerking, parkeer het in een hoek en laat het daarna los. Pas dan kun je jezelf focussen op de tips die nu komen.
2. Ga op zoek naar de juiste vraag
Wij leven in een kennismaatschappij. Kennis groeit explosief. Per seconde verwerkt Google 40.000 zoekopdrachten, per minuut uploaden we 300 uur aan filmmateriaal op YouTube en per uur verzenden we 8,2 miljard e-mails naar elkaar. Het antwoord ligt binnen handbereik. Belangrijker is om achter de juiste vraag van je antwoord te komen. Wat wil je nu echt weten, wat is de vraag achter de vraag? Gun jezelf daarom de tijd om inspirerende vraagstukken te creëren. Daarvan krijg je energie. En daarvan word je succesvol.
3. Maak de oplossing kleiner dan het probleem
We zijn geneigd om de oplossing groots te maken. Te groot. Te complex. Te uitgebreid. Nooit af. Een slimme oplossing pakt het probleem vooral op z’n zwakte. Maak de oplossing dus kleiner dan de vraag. Dan ben je doeltreffend en pak je het probleem écht aan. Goede voorbeelden hiervan zijn de Bavaria Babes en de wildplakkers in Gent.
Een boekje met driehonderd ideeën. Even makkelijk gezegd als gedaan. Laat je collega’s iedere dag een idee opschrijven, dertig dagen lang. Na een maand heb je driehonderd ideeën! In het begin komen die ideeën vanzelf. Daarna merk je dat het even moeilijker wordt, maar na een week dwing je jezelf om buiten de gebaande paden te denken. De logische ideeën zijn dan op. En dan komen de frisse en vernieuwende ideeën. Na dertig dagen heb je een boek vol ideeën die je dan met elkaar deelt. Vergeet vervolgens niet om de beste ideeën ook uit te voeren.
5. Stop met het motiveren van je collega’s
Toen jouw collega’s begonnen aan hun nieuwe baan, waren ze enthousiast en zaten ze vol frisse energie. Na een tijdje kan dit verdwijnen. En dan ontstaat de vraag: hoe kan ik mijn mensen motiveren? Dat is de verkeerde vraag. De vraag die je moet stellen is: waardoor zijn mijn collega’s gedemotiveerd? Ze zijn immers enthousiast en vol energie gestart. Dus wat is er gebeurd? Pak de oorzaak aan, dan motiveren je collega’s zichzelf weer!